جمعه ۲۴ تیر ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۶

نماینده ولی فقیه در استان مازندران تأکید کرد؛

ضرورت اهتمام نهاد بر تربیت افراد کتابخوان و نهادینه شدن فرهنگ کتابخوانی

دیدار دبیرکل نهاد با نماینده ولی فقیه در استان مازندران

آیت‌الله لائینی نماینده ولی‌فقیه در استان مازندران در دیدار با دبیرکل نهاد گفت: نهاد باید به تربیت افراد کتابخوان نیز اهتمام داشته باشد و این محصول یک فرهنگ است که باید با خانواده‌ها بر روی آن کار شود.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، مهدی رمضانی دبیرکل نهاد چهارشنبه ۲۲ تیرماه با آیت‌الله محمدباقر محمدی لائینی نماینده ولی‌فقیه در استان مازندران و امام جمعه ساری دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار آیت‌الله محمدباقر لائینی نماینده ولی فقیه در استان مازندران ضمن گرامیداشت فرا رسیدن دهه امامت و ولایت و عید سعید غدیر در سخنانی گفت: از حضور شما و آثار مثبتی که امیدواریم سفر شما به استان مازندران به همراه داشته باشد تشکر می‌کنم. از کتابداران و سایر همکارانتان در استان مازندران نیز که در این نهاد مقدس و مبارک مشغول انجام وظیفه هستند قدردانی می‌کنم؛ به خصوص سرکار خانم ولی‌پور مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان که مجدانه پیگیر مسائل فرهنگی هستند. عرصه کتاب، مانند ورزش، از مسائل مهم جامعه بوده و یکی از میدان‌هایی است اگر بتوانیم جوانان را به آن جذب کنیم، از بسیاری از آسیب‌های اجتماعی در امان می‌مانند.

وی افزود: اگر امکانات لازم در این زمینه در اختیار و در دسترس عموم مردم اعم از کودک، نوجوان و جوان و بزرگسال قرار گیرد، سلامت فکری و روانی آنها تضمین خواهد شد. از این جهت فضای کتابخوانی و کتابخانه‌ها اهمیت ویژه در جامعه پیدا می‌کند. موضوع حضور در کتابخانه نیز از موضوعات مهم دیگری است که باید به آن توجه داشت. حضور عموم مردم در کتابخانه و استفاده از فضای قرائت‌خانه می‌تواند محلی برای برطرف کردن نیاز فکری و فرهنگی جامعه باشد.

نماینده ولی فقیه در استان مازندران با اشاره به اینکه نهاد علاوه بر نگهداری و امانت دادن کتاب و تشویق به کتابخوانی باید به تربیت افراد کتابخوان نیز اهتمام داشته باشد گفت: این محصول یک فرهنگ است که باید ترویج شود و با خانواده‌ها بر روی آن کار شود. با این حال که داشتن کتابخانه امری مهم است اما داشتن افراد کتابخوان امری مهمتر محسوب می‌شود.

ضرورت اهتمام نهاد بر تربیت افراد کتابخوان و نهادینه شدن فرهنگ کتابخوانی

ضرورت تسهیل رفت‌وآمد مردم به کتابخانه

آیت‌الله محمدی لائینی تصریح کرد: روند رفت‌وآمد به کتابخانه، ایجاد دسترسی به کتابخانه و دریافت کتاب باید تسهیل شود. علاوه بر امکانات لازم در کتابخانه از قبیل سیستم گرمایشی و سرمایشی و ایجاد محیط مناسب و آرام برای مطالعه، برخورد خوب کتابداران می‌تواند به جذب مردم به کتابخانه‌ها کمک کند. با اینکه ما نیازمند کتابخانه‌های مرکزی بزرگ هستیم، به کتابخانه‌های کوچک، به تعداد زیاد در فاصله کم نسبت به یکدیگر هم نیازمندیم. درست است که ایجاد چنین فضاهایی نیازمند بودجه و امکانات است اما به هر حال اگر می‌خواهیم فرهنگ کتابخوانی را ترویج کنیم و به این نتیجه رسیدیم که این موضوع برای سالم‌سازی نوجوانان و جوانان لازم است باید هزینه آن را نیز بپردازیم.

وی افزود: گاهی اوقات هم یک فضای فرهنگی خود تبدیل به یک فضای غیرفرهنگی یا ضدفرهنگی می‌شود. همه افرادی که در کتابخانه‌های عمومی مشغول به فعالیت هستند از آقا و خانم باید موازین ارزشی و مقررات کتابخانه و کتابداری را رعایت کنند. با وجود اینکه مدیریت چند هزار کتابخانه در سراسر کشور دشوار است اما باید فضایی در کتابخانه حاکم باشد که مراجعین تأثرات فرهنگی و رفتاری مثبتی از کتابداران بگیرند.

امام جمعه ساری تأکید کرد: امیدوارم طی امسال با هماهنگی‌های لازم و توجهات شما حداقل دو یا سه کتابخانه سیار در استان مازندران راه‌اندازی شود.

ضرورت اهتمام نهاد بر تربیت افراد کتابخوان و نهادینه شدن فرهنگ کتابخوانی

شبکه گسترده کتابخانه‌های عمومی در سراسر کشور

دبیرکل نهاد در این نشست با اشاره به شبکه گسترده کتابخانه‌های عمومی گفت: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور شبکه گسترده‌ای است که پس از مساجد و مدارس، گسترده‌ترین شبکه فرهنگی کشور محسوب می‌شود.

مهدی رمضانی افزود: متأسفانه استان مازندران از داشتن کتابخانه سیار محروم است. نهاد از نظر قانونی مسئولیتی در ایجاد کتابخانه سیار ندارد اما پس از ایجاد توسط دستگاه‌های دیگر آمادگی تجهیز و راه‌اندازی آن را دارد. اگر بتوانیم در این زمینه از ظرفیت خیرین نیز استفاده کنیم بسیار راهگشا خواهد بود.

ضرورت اهتمام نهاد بر تربیت افراد کتابخوان و نهادینه شدن فرهنگ کتابخوانی

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
9 + 5 =